Se hit otrygga människor!

Jag kom nyss hem från Nattiiiie där jag har myst, pratat, ätit glass, bakat halvgoda chokladbollar. Haft det ganska bra helt enkelt. Men sen skulle jag åka hem, och det är nu vi kommer till saken.

Det kan vara så himlans farligt och läskigt att gå hem själv på kvällen. Speciellt som 16-årig tjej. Många av mina kompisar bor inne i stan eller långt ifrån mig, och jag åker ofta hem med nattbussen. Det går alltid bra, men tänk om, om det någon gång inte skulle gå bra. Vad gör man då? Nu är det vinter, det blir mörkt tidigt, bussarna går sällan. Det är verkligen hemskt att läsa om unga flickor som blir våldtagna, man tänker det där, det skulle aldrig hända mig! Men man vet aldrig, det kan hända vem som helst!

Idag hade jag tur. Min älskade far kom och mötte mig eftersom jag tog en buss som inte gick hela vägen hem. Men det är verkligen inte alltid han kan göra det.

Något man kan göra om man känner sig otrygg och rädd på vägen hem, det är att ringa till Nattknappen. Man får prata med trevliga volontärer som jobbar frivilligt för att hjälpa rädda människor. Det bästa är att samtidigt som man pratar med dem så spårar de samtalet så det kan se precis var du befinner dig om du skulle hamna i fara! Jag har aldrig provat det själv, men jag tycker det är en väldigt bra grej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback